مقالات

کاربرد کنتاکتور در برق صنعتی

وظیفه اصلی کنتاکتور

از کنتاکتور به عنوان یک کلید وابسته به فرمان استفاده می شود زیرا وظیفه قطع و وصل کنتاکت های کنتاکتور بر عهده مدار فرمان می باشد و یا عبارتی دیگر کنتاکتور همان کلید مغناطیسی وابسته به برق می باشد.

دسته بندی انواع کنتاکتور

کنتاکتور ها در رنج ها و ابعاد مختلف تولید می شوند.

از کنتاکتور های ۲۴ ولت که بسیار کوچک هستند که توانایی قطع و وصل یک آمپر را دارند  وبه راحتی میتوانیم آن را در مشت بگیریم که به آنها رله می گویند تا کنتاکتورهایی که در طول و عرض یک متر وجود دارند و توانایی قطع و وصل چند هزار آمپر را دارند و کنتاکتور ها عموماٌ در تابلو برق صنعتی کاربرد زیادی دارند ولی در برق ساختمان هم کاربرد دارند چون می توانیم به وسیله کنتاکتور و یک محافط از کل وسایل برق منزل محافطت کنیم پیشنهاد میکنم این مقاله را که در این باره توضیح دادیم مطالعه کنید محافظت از برق منزل با یک کنتاکتور.

تفاوت کنتاکتورهای AC با کنتاکتورهای DC

تفاوت اين دو کنتاکتور در اين است که در کنتاکتور هاي AC از يک حلقه اتصال کوتاه براي جلوگيري از لرزش حاصل از فرکانس برق استفاده مي شود. نيروي کششي يک مغناطيس الکتريکي جريان متناوب، متناسب با مجذور جريان عبوري از آن و در نتيجه متناسب با مجذور اندکسيون مغناطيسي است. چون مقدار جريان لحظه اي با توجه به رابطه i=ImaxSIN wt تغیير مي کند، نيروي کششي مغناطيسي نيز برابر با F=Fmax sin2 wt
خواهد شد و تعداد دفعاتي که اين نيرو ماکزيمم و صفر مي شود، به اندازه دو برابر فرکانس شبکه خواهد گرديد. در نتيجه، در لحظاتي که مقدار نيروي کششي بيشتر از نيروي مقاوم فنرهاي کنتاکتور باشد، هسته کنتاکتور جذب مي شود و در لحظاتي که مقدار نيروي کششي کمتر از مقدار نيروي فنر ها شود، هسته متحرک هسته نيز آزاد شده و به محل اول خود باز مي گردد. بدين ترتيب در هسته متحرک لرزش و صدا ايجاد خواهد شد اين نوسانات را مي توان به وسيله يک حلقه بسته که در سطح قطب ها جا سازي شده و حدود نصف تا 3/2 سطح هر قطب را پوشانده است از بين برد و لرزش آن را برطرف کرد. عمل اين حلقه آن است که مانند سيم پيچ ثانويه ترانسفورماتوري که در حالت اتصال کوتاه قرار گرفته است، از آن جريان القايي عبور ميکند و باعث ايجاد فوران مغناطيسي فرعي در مدار هسته مي شود. اين فوران فرعي با فوران اصلي اختلاف فاز دارد و در زماني که نيروي کششي حاصل از فوران اصي صفر باشد، نيروي کششي حاصل از فوران اصي ماکزيمم خواهد بود و در حالتي که نيروي حاصل از فوران ماکزييم باشد، اين نيرو صفر خواهد بود و چون جمع اين دو نيرو به هسته متحرک اثر مي گزارد، نيروي کششي در هر لحظه از نيروي مقاومت فنر بيشتر خواهد بود.
ولتاژ تغذيه بوبين متفاوت است و از 24 تا 380 ولت ساخته مي شود. در اکثر کشورهاي صنعتي براي حفاظت بيشتر، تغذيه بوبين کنتاکتور را زير ولتاژ حفاظت شده (65ولت)انتخاب مي کنند و يا براي تغذيه مدار فرمان ،ترانسفورماتور مجزا کننده به کار مي برند.
کنتاکتور
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *